ABDEST

Fotoğraf sahibi: Şemsi Belli (@Şemsi Belli on Pexels)

ABDEST
Namaz kılmak için abdestli olmak gerekir. Yüzler yıkanır , eller dirseklere kadar yıkanır , başlar ve ayaklar meshedilir. Abdesti bozan şeylerse sadece cinsel ilişkide bulunmak ve tuvalet ihtiyacını gidermektir. Gaz kaçırmak , kanamak , kadınlarla tokalaşmak ve kadının adet görmesi abdesti bozmaz ve namaza engel olmaz. Zira Kur’an’da Maide süresinin 6. Ayetinde abdest ve niçin alınması gerektiği geçmektedir. Yine aynı ayette abdestin nasıl alınması gerektiği şöyle anlatılmaktadır : 
Kovulmuş Şeytandan Rabbime Sığınırım
Rahman ve Rahim Allah’ın Adıyla
Ey iman edenler ! Namaza kalkacağınız zaman yüzünüzü , ellerinizi ve dirseklere kadar kollarınızı yıkayın başınızı meshedin ve bileklere kadar ayaklarınızıda (meshedin). Eğer cünüpseniz temizlenin; eğer hasta veya yolculukta iseniz ya da biriniz ayakyolundan (hacet yerinden) gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız da su bulamamışsanız, bu durumda, temiz bir toprakla teyemmüm edin (hafifçe) yüzlerinize ve ellerinize ondan sürün. Allah size güçlük çıkarmak istemez, ama sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimeti tamamlamak ister. Umulur ki şükredersiniz. (Maide Suresi, 6) Yani eller dirseklere kadar yıkanır, baş ve ayaklar meshedilir  bunun haricinde kalanlarsa teferruat olup yapılmasında bir sakınca olmadığı gibi yapılmamasında da bir sakınca yoktur. Ama su bulunmazsa , namaza zihinsel olarak hazırlanmak için temiz bir zemine dokunularak yüzler ve eller meshedilir. Zaten her ne kadar gelenekselci kardeşlerimiz inkâr ediyor olsalarda maliki mezhebide abdest için ayakları yıkamayıp meshetmektedir.  Bu durumda ayaklar abdestte yıkanır demeleri durumunda maliki mezhebini ve İmam Maliki’de eğer gerçekten öyle düşünüyorlarsa kâfir ilan etmeleri gerekir. Aksi takdirde bu durum samimiyetten uzak kalmak anlamını teşkil eder.
Gusüle gelince Kur’an’da iki sûrede cünüpken ne yapılması gerektiği belirtilmektedir. Bunlardan birisi yukarıda değinmiş olduğumuz Maide Sûresi 6. ayetinde geçen “tahare” yani temizlenmek diğeriyse Nisa Sûresi’nde geçen “gasale” yani “yıkanmak”tır. Bunlardan anlaşıldığı üzere gelenekçilerin bildiğinin aksine güsül abdesti diye bir şey olmayıp bu duş almaktır. 

Rıdvan Kaya
İlahiyat, elektrik, ziraat mühendisliği, ağız ve diş sağlığı okudum.
Subscribe
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör
Önceki
AZRAİL BİDAT MI?
Sonraki
İKAMETÜS SALAT NAMAZ DEMEKTİR

İlginizi Çekebilir

kooplog'dan en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerez (cookie) kullanıyoruz.